Slaget om fremtidens filmindustri

DB - ABLACKSLAG (720x325)

Slaget om fremtidens filmindustri udkæmpes pt. mellem nogle at verdens mest berømte filminstruktører.

Tjenesten “The Screening Room” har støtte fra blandt andre Steven Spielberg, Peter Jackson og J.J. Abrams, mens blandt andre James Cameron, Christopher Nolan og Roland Emmerich er modstandere. Men projektet afhænger af samarbejde med de amerikanske filmstudier og biografejerne. Og det forekommer temmeligt usandsynligt at filmstudier og biografer vil samarbejde med The Screening Room.

Men The Screening Room har kastet Hollywood ud i en krise, hvor projektet debatteres døgnet rundt, og har smidt Hollywoods største ud i kamp mod hinanden. Er der en meteor på vej mod biograferne, eller er det hele blot en storm i et glas vand?

“Det skræmmer mig,” udtaler Tim League, præsident for Alamo Drafthouse Cinema, om The Screening Room. “Jeg er bange for kortsigtet jagt på yderligere indtægter vil åbne op for en situation hvor pirateri i langt højere grad kommer til at skade hele filmindustrien.”

Der er dog økonomiske realiteter som taler mod The Screening Room: Indtægter fra biograferne var alene i USA $11 milliarder sidste år. Selv om et stigende antal barbarer banker på døren – Netflix er blandt dem – har biografvinduet holdt stand. Udsendelse af film i biograferne driver alle filmbranchens indtægter – og ikke kun biografindtægterne, men også indtægter fra merchandise og de efterfølgende vinduer.

Men mange af filminstruktørerne som er positive over den nye tjenste (incl. Ron Howard og Brian Grazer) er rådgivere eller investorer. Andre uden økonomi involveret, såsom James Cameron og Christopher Nolan, har afvist tjenesten som en vildledt idé, som vil devaluere hele filmoplevelsen.

De seks store amerikanske studier har alle afvist at kommentere The Screening Room. Men talrige interviews med studiebosserne, som har forlangt anonymitet fordi de ikke har autoriseret til at tale om sagen, har beskrevet præsentationen af Parker og Akkaraju interessant nok til at give anledning til overvejelser, men udtaler samtidig at tjenesten næppe vil deltagelse fra studierne.

De store biografkæder, som deler indtægterne med filmstudierne, har også fået tilbud fra The Screening Room, som foreslår en heftig betaling til biograferne ud af de $50 forbrugerne betaler for at se film på tjenesten. De to største kæder, AMC og Regal Cinemas, har afvist at kommenterer. Mark Zoradi, præseident for den tredjestørste kæde, Cinemark, har udtalt at “simultanudsendelse af film nøje på vurderes for at undgå en devaluering af biografvinduet og alle de efterfølgende indtægtskilder.”

Den amerikanske biografsammenslutning, NATO, anerkender at der måske er behov for en mere sofistikeret vinduesmodel for at øge indtægterne i en moderne filmindusti.” Men NATO tilføjede at en sådan ændring skulle udvikles af studierne og biograferne i samarbejde – “ikke en tredjepart.”

Modsat Netflix og The Streaming Room har en anden spiller i home entertainment-sektoren, Amazon Studios, taget en ganske anden vej i forbindelse med forsøget på at øge filmbranchen indtægter. Amazon har omfavnet biograferne og respekterer biografvinduet, inden filmene streames.

Selv nye opkomlinger i filmbranchen, som Amazon, støtter biograferne.