Slaget om PREMIUM VOD: Biografejerne vil vinde, siger investeringsbank

Biografejerne har mest vind i sejlene, og vil rent faktisk komme styrket ud i deres kamp med filmselskaber om PREMIUM VOD.

Sådan siger investeringsbank ’Merriman Capital’ i San Francisco, som udgav et notat til investorerne mandag om, at “det er biografejerne, der har mest vind i sejlene og de amerikanske studier må forventes at bøje af eller træde helt tilbage – ellers risikerer de at miste deres vigtigste udsendelsesvindue og en stor indtægtskilde. “

Baggrund: Efter det blev rapporteret, for to uger siden på biografkonferencen Cinemacon, at Warner, Sony, Universal og Fox ville udsende deres film otte uger efter biografpremieren på PREMIUM VOD til en pris på $30 via DireTV, reagerede biografejerne i raseri.
Som det blev nævnt i Merriman Capital-rapporten i sidste uge, har USA’s største biografkæde, Regal Entertainment, meddelt, at ville droppe trailerne fra ethvert studie, der deltager i PREMIUM VOD-planen. Den næststørste biografkæde, AMC, har i mellemtiden meddelt, at man vil kræve lavere filmleje for enhver film, der vises i PREMIUM VOD-vinduet.
Merriman Capital forudsiger at biografejerne, i sidst ende, vil være i stand til at benytte fordelen på deres side, til at forhandle bedre filmlejebetingelser. Samtidig forventer banken at PREMUM VOD vil have en ubetydelig indvirkning på biografkædernes bundlinjer.

Kort sagt: ”De 4 største biografkæder betaler ca. 53-55 i filmleje af spilleindtægterne. For hver procentpoints forbedring af filmlejen vil det forbedre Regals resultat med $22 mio., Cinemarks med $17 mio. og Carmikes med $4 mio. årligt.”

Den eskalerende PREMIUM VOD-magtkamp favoriserer biografejerne.

Investeringskonklusion:
I de seneste uger er kampen om PREMIUM VOD mellem de store amerikanske biografkæder og filmstudierne begyndt at eskalere. Efter Merriman Capitals mening er det biografejerne, der har mest vind i sejlene og de amerikanske studier må forventes at bøje af eller træde helt tilbage – ellers risikerer de at miste deres vigtigste udsendelsesvindue og en stor indtægtskilde. Vi fortsætter med at anbefale at akkumulere aktierne i RGC, CNK og CKEC forud for 2. kvartal, og der vil kunne drages fordele at det disse biografkæder bliver fuldt digitale i løbet af næste 12-18 måneder.
 
Investeringssammenfatning:
Biografejerne har spillet med musklerne de seneste uger. I fredags ​​udtalte AMC Entertainment (USA’s næststørste biografkæde), at man ville forhandle om lavere filmleje på film, der er planlagt for PREMIUM VOD udsendelse. Denne holdning blev fulgt til dørs af erklæringer fra Regal Entertainment (USA’s største biografkæde), at man ville reducere antallet af trailere på film der udsendes af ​​de fire studier, som er involveret i PREMIUM VOD – Warner Bros, 20th Century Fox, Universal og Sony – samt nægte at vise trailere på alle film der er planlagt til PREMIUM VOD udsendelse (dette begynder den 15/4).
Derudover erklærede Cinemark Holdings (USA’s tredjestørste biografkæde), at man ikke ville vise trailere eller opsætter plakater for alle film, der er planlagt til PREMIUM VOD udsendelse.

De nuværende planer for PREMIUM VOD er udsendelse otte uger efter biografpremieren. På nuværende tidspunkt er der tale om at 4 filmstudier og DirecTV vil stille PREMIUM VOD til rådighed for forbrugerne otte uger efter biografpremieren, til en pris på $30. Selvom der er minimal indspilning i biograferne efter 8 uger (’Merriman Capital’ har beregnet at 97% af omsætningen gennemsnitlig genereres i de første otte uger), er der en vis bekymring for, at filmstudierne vil annoncere PREMIUM VOD filmenes tilgængelighed forud for dette, og det vil kunne påvirke forbrugerens beslutning om at vente, i stedet for at gå i biografen.

– Biografejerne har flere magthåndtag at skrue på over for filmstudierne. En vigtig ting at huske på er, at biografejerne alene har kontrol over, hvilke trailere der vises i deres biografer (de sælges ikke og er ikke indeholdt i nogen aftaler med filmstudierne). Hertil kommer, at biografejerne kontrollere plakater og reklame for den enkelte film. Biografejerne kan også reducere i antallet af biografsale, de forpligter sig til at vise en film og i ekstreme tilfælde, helt at afvise af vise en film. Men ’Merriman Capital’ mener, at det mest sandsynlige resultat af planen om PREMIUM VOD, er bedre filmlejevilkår.

Studierne har mest at tabe … og vil sandsynligvis bøje af eller droppe VOD-planen helt. I betragtning af de betydelige summer filmselskaberne bruger på at producere film, den gennemsnitlige indspilning genereret gennem biograferne til filmstudierne (film som udsendes bredt genererede gennemsnitligt $70 mio. i billetindtægter i løbet af 2010 på de 30 bedste film som oversteg $100 mio.) samt den indirekte indflydelse biografindtægterne har på forhandlingerne om den pris de efterfølgende vinduer (premium-kabel og free-tv) betaler, mener vi studierne har mest at tabe, enten gennem en reduceret publikumsbevidsthed (trailere, plakater osv.) eller en absolut boykot af enkelte film. Af denne grund mener vi, at filmstudierne – hvis de virkelig ønsker at stå fast på deres planer om PREMIUM VOD – vil ende med at give biograferne bedre filmlejevilkår. Men vi ville ikke blive overrasket, hvis PREMIUM VOD-planen indskrænkes (f.eks begrænset til ikke-blockbustere og/eller uafhængige film) eller helt opgives.
– Bedre filmlejevilkår kan øge indtjeningen. Skulle studierne blive enige med biografejerne om bedre filmlejevilkår (biografernes største udgift), kunne vi se et løft til rentabiliteten overfor en trussel, som vi ikke tror er seriøs. For de 4 største biografkæder udgør filmlejen omkring 53-55% af spilleindtægterne. For hver 1% forbedring af filmlejeberegningen, vurderer vi dette ville tilføje $22 mio. til Regal, $17 mio. til Cinemark og $4 mio. til Carmike årligt.
 
– Vi tror aktierne i de 4 største biografkæder vil stige i de kommende måneder, da indspilningen vil blive forbedret (startende med 2. kvartal, hvor vi vurderer 44% af dette års indspilning vil blive genereret alene), fordelen af de forhøjede billetpriser på 3D-film vil stige fra det nuværende niveau, og biograferne er tæt på at være 100% digitale (som vil give drifts- forbedringer og mulighed for at vise mere alternativt indhold).