Smartphones er en integreret del af biografoplevelsen

DB - SMARTPHONES (720x336)

Brug af smartphones i biograferne er ikke tilladt. Men bortset fra det, er smartphones en integreret del af oplevelsen, fra køb af billetter, til rutevejledning til biografen. Det er en kendsgerning, marketingfolkene gør klogt i at lytte til.

Forbrugerne benytter i stigende grad smartphones til deres indkøb – i tilfælde af biografbilletter er 30 procent købt via smartphones i USA, ifølge en ny rapport fra Interactive Advertising Bureau og InMobi. Og 87 procent af de amerikanske biografgængerne går på mobiltelefonen efter at have set en annonce for en film i andet steds.

Rapporten, som kun kiggede på smartphones og ikke omfatter tabletter, understreger hvor meget folk er afhængige af smartphones i deres beslutningsgrundlag for biografbesøg.

Iflg. rapporten gør filmbranchens markedstingsfolk klogt i at indarbejde mobiltelefon-strategier, når film skal markedsføres.

Nedenstående nogle af de vigtige områder, rapporten fortæller om mobiltelefoners indflydelse på biografgængere. Defineret som respondenter, der sagde de ville se en film i biografen inden for de næste tre måneder.

– 56 procent af biografgængerne bruger deres mobiltelefon, når de skal skaffe sig oplysninger om nye film. Det er kun overgået af TV, hvor 57 procent af de adspurgte ellers får deres film information.

– To ud af tre biografgængere bruger en film-relateret app til at købe billetter, tjekke repertoiret og spil der baserer sig på film.

– 41 procent af biografgængerne har set trailere på smartphones.

– Biografgængerne er mest interesseret i at se trailere til nye film på smartphones, hvilket gør det til en fremragende platform til skabelse af interesse for nye film.