Spillefilmsinstruktører og -producenter stiller spørgsmålstegn ved tidlig PREMIUM VOD

Hollywoods kreative miljø taler ud
(Los Angeles, 20. april 2011) — 23 førende spillefilmsinstruktører og producenter stiller spørgsmålstegn ved planen om at forkorte biografvinduet i et åbent brev, der offentliggøres torsdag den 21. april i flere branchepublikationer. Brevet er det første offentlige skridt i den løbende indsats, hvor biografejere lufter bekymring over vinduesspørgsmålet.
I lyset af den forestående lancering af enkelte studiers PREMIUM VOD service, der radikalt vil forkorte det nuværende gennemsnitlige biografvindue på 4 måneder og 12 dage, har adskillige filmskabere valgt at tale ud.

Af det åbne brev fremgår det at “som en afgørende del af en virksomhed, der sidste år indtjente tæt på $32 mia. i verdensomspændende biografsalg, føler vi i det kreative miljø, at tiden nu er inde for studierne og kabel-selskaber at anerkende, at det udsendelsesmønster for PREMIUM VOD, som invaderer det nuværende biografvindue, uigenkaldelig kan skade den finansielle model for vores filmindustri. ”

Brevet beskriver også en række bekymringer, det kreative miljø har overfor det annoncerede PREMIUM VOD-udsendelsesmønster, som der kan få en negativ indflydelse på forbrugernes indkøbsvaner, forværrer piratkopiering, og i alvorlig grad begrænser biografernes muligheder for at vise artfilm.

“Man kan diskutere VOD-vinduer i én lang uendelighed, men hvad man ikke kan benægte er, at der er et overvældende ramaskrig fra biografejerne, som føler sig truet af dette,” udtaler spillefilmsinstruktøren James Cameron (”Terminator”, ”Titanic” og ”Avatar”). “Biografoplevelsen er drivkraften bag hele vores forretning. Hvis biografejerne er bekymret, er jeg bekymret. Vi bør lytte til dem. Hvorfor i alverden vil man give publikum et incitament til at droppe den bedste forevisningsform for vores film? Mine film vil ikke deltage i denne PREMIUM VOD-plan, men mange vil, og det vil svække biografindustrien -og så er mine film også truet. ”

Spillefilmsinstruktøren Karyn Kusama (”Girlfight”, ”Aeon Flux” og ”Jennifer’s Body”) udtaler; “Som en instruktør, som håber at have muligheden for at lave små film, samtidig med muligheden for at lave nogle store, er jeg bekymret over, hvor meget et forkortet biografvindue kan påvirke en filmskaber som mig. Dette forkortede vindue kan bringe biografernes robusthed i fare, og udfordre den allerede faldende fleksibilitet i programmeringen i de forevisningssteder, som nu engang er årsagen til vi har valgt et arbejde som spillefilmsinstruktører.”

Spillefilmsproducenten Jamie Patricof (”Half Nelson” og ”Blue Valentine”) erklærede, at “biografvinduet er et afgørende element i markedsføringen af en film, især for en mindre film, der bygger på mund-til-mund. Hvis biografgængerne antager, at de ikke behøver at gå i biografen for at se film, som har stor mund-til-mund omtale, vil de sandsynligvis ikke.”
I løbet af de sidste mange måneder har NATO (National Association of Theatre Owners) mødtes med en bred vifte af filmindustriens fagfolk vedrørende disse spørgsmål. “De instruktører og producenter vi har talt med, er passioneret filmskabere og meget velorienteret forretningsfolk, der bekymrer sig dybt om deres kunst og håndværk,” udtaler John Fithian, præsident og CEO for NATO, og fortsætter; “Uanset om de er skaberne af blockbustere eller uafhængige film, Oscar vinderne eller lige er startet deres karriere, har alle givet udtryk for dyb bekymring over planerne om at forkorte biografvinduet, og erklærede deres ønske om, at film kan ses de steder de blev skabt til at blive set i; biografen “
Det åbne brev vil være tilgængeligt på NATO’s hjemmeside på www.natoonline.org eller på Danske Biografers hjemmeside. Yderligere filmskabere, der ønsker at underskrive brevet eller vil vide mere kan sende en e-mail til nato@natodc.com eller ringe til NATO’s kontorer i Los Angeles på (818) 506-1778 eller Washington, DC, på (202) 962-0054.