Streamingtjeneste med premierefilm vil resultere i betydelig kvalitetsnedgang i filmudbuddet

1A22 (720x337)

Mediabureauet IUM har udsendt en række spådomme om de kommende års danske streamingmarked.

IUM forudser at der, inden 2020, vil være en dansk streamingtjeneste med premierespillefilm. Og mediabureauet ”tror” der vil være potentiale i at lancere en premium pay-per-view-tjeneste, som muliggør leje af de nyeste biograffilm i hjemmet.

Men for filmindustrien handler det ikke så meget om potentialet i at øge indtægter på udvalgte platforme, men at øge de SAMLEDE indtægter fra alle platforme.

Spillefilmindustriens forretningsmodel er baseret på et kompliceret og meget fint tunet urværk, hvor det har store konsekvenser, når man begynder at dreje på urværkets skiver. Man vil aldrig kunne dreje på enkelte af urværkets skiver, uden der vil få konsekvenser for alle de øvrige.

Spillefilmindustrien er under hårdt pres, idet de nye digitale tjeneste ikke har kunne kompensere for nedgangen i indtægter fra dvd og blu-ray. For hver 10 fysiske kroner tabt, er der kun kommet en digital krone retur. Biografernes andel af filmindustriens indtægter er derfor steget fra 30 procent i år 2000 til henved 60 procent i 2018. Biograferne holder i dag hånden under hele filmindustrien.

Betalingsvilligheden fra forbrugerne, på de nye digitale tjenester, er simpelthen ikke til stede. Så kan nok så mange intentionsundersøgelser påvise det modsatte, men det taler mod realiteterne. Det er jo heller ikke første gang en intentionsundersøgelse efterfølgende har afsløret, at der kan være meget stor forskel på hvad forbrugerne siger de vil gøre, og hvad de rent faktisk gør.

Der er blevet nævnt en prissætning på mellem 90 og 150 kroner for at se en premierefilm i hjemmet. Undersøgelser har vist at en prissætning i det leje, betyder at gennemsnitligt 3,5 forbruger vil sidde foran tv’et, når filmen ruller over skærmen. Det giver en kontaktpris pr. forbruger på mellem 25 og 42 kroner.

Disse beskedne indtægter vil dog hurtigt blive yderligere udhulet, idet der findes filmtyve på nettet, som betyder at prissætningen ikke foregår efter den konventionelle metode, hvor udbud, efterspørgsel og varens produktionspris afgør udsalgsprisen. På internettet er nemlig et fjerde forhold: Føler forbrugeren at varens udsalgspris er for dyr, findes der måder hvor man forholdsvis let og konsekvensløst kan se filmen kvit og frit. Det er meget vanskeligt at prisfastsætte i det miljø, som muliggør at indtægterne kan dække produktionsudgifterne.

Det vil nok også være naivt at tro biografernes prissætning vil kunne holde til den form for konkurrence, hvilket vil betyde at biograferne bliver tvunget til at sætte deres priser væsentligt ned. Biograferne betaler procentvis filmleje af indtægterne fra hver biografgænger og det kan heller ikke forventes, at biograferne vil betale den samme pris for en vare de ikke har eksklusivt.

Altså væsentligt færre indtægter til filmproducenten fra biograferne og sikkert i samme forhold som vi har set i forbindelse med indtægtsnedgangen, da de digitale tjenester dræbte blu-ray og dvd.

Men det falder også fint i tråd med den nedgang på 70 procent i de samlende indtægter, den amerikanske musikindustri oplevede da de gjorde alt tilgængeligt på en gang på alle platforme.

Men alligevel har musikindustrien overlevet, vil nogen sikkert sige. Problemet er blot, at filmindustrien ikke kan overleve med en 70 procents indtægtsnedgang. Det er nemlig ret meget dyrere at producere en film end en sang. Filmindustriens infrastruktur lader sig heller ikke på nogen måde sammenligne med musikindustriens. Filmindustriens infrastruktur er mangefold dyrere at holde i gang end musikindustriens.

Man kan jo ikke inddæmme streamingtjenesternes udbud til folk der aldrig gør i biografen.

Summasumarum: Færre samlede indtægter til filmenes producenter, på et tidspunkt hvor filmindustrien i forvejen hiver efter vejret.

Så det er muligt at forbrugerne kan få tilbudt alt på en gang på alle platforme, men det bliver med en betydelig nedgang i både kvalitet, diversitet og volumen.