Undersøgelse: Unges biografvaner

DB - BLACK YOUNG (720x328)

I mangel af danske undersøgelser på området, er her et uddrag af en dugfrisk fransk undersøgelse af unges biografvaner.

Undersøgelsen ”Unge og biografer”, som netop er udgivet af franske CNC, afslører nogle meget interessante detaljer om forholdet mellem den syvende kunstart og en alderskategori, som er nøglen til godt tilskuerantal i biograferne.

72,9% af de 15 til 24-årige mener, at biografen er den bedste måde at opleve en film, og overgår langt internettet (14,4%), VoD (5%) samt TV og DVD.

Men hvordan finder det unge publikum ud af hvilke film de vil se? Mund-til-mund metoden (58,6% af 15 til 24-årige i forhold til 47,5% af biografgængerne generelt), gennem klip eller trailere set på TV (56,8%) eller i biografen (56,4%), via internettet (55,1%) og på reklameskilte (40,5%).

Unge er langt mindre påvirket af anmeldelser, avisartikler og radioudsendelser, end det ældre biografpublikum.

I forhold til internettet, får 69,1% af de 15 til 24-årige information om de nye film via specialiserede hjemmesider (mod 54,2% generelt), 36,2% via sociale netværk og kun 6% over de almindelige hjemmesider.

At gå i biografen er langt mere en social begivenhed for unge mennesker end for ældre, blandt de 15 til 24-årige går 90,9% af dem i biografen i grupper og 38,9% går sammen med venner (mod 18,8% for biografgængerne generelt).

Deres lyst til biografoplevelser er også langt mere spontan: 41,5% af 15 til 24-årige beslutter samme dag at gå i biografen (31,9% for alle biografgængere) og 22,8% spæner i biografen i premiereweekenden, i modsætning til kun 8,3% af alle biografgængere.

Valget af selve filmen er også mere spontan, idet 12,7% af de unge beslutter hvilken film de vil se foran billetkontoret, i modsætningen til kun 6,1% af biografgængere generelt.

Endelig er det vigtigt at bemærke unges loyalitet. 73,4% af de unge går altid i samme biograf (mod 66,4% af alle biografgængere).

Billetprisen betyder også mere for de 15 til 24-årige: 25,9% erklærede, at billetprisen afgjorde valget af biograf, mod kun 16,9% af det generelle publikum.

6 til 10-årige går mere i biografen end for 20 år siden. (3,8 gange i 2013 mod 2,5 gange i 1993)

11 til 14-åriges biografbesøg er nogenlunde det samme (3,7 gange i 2013 mod 3,8 i 1993)

15 til 19-åriges biografbesøg er faldet (5,2 gange i 2013 mod 5,8 i 1993)

20 til 25 åriges biografbesøg er ligeledes faldet (6,9 gange i 2013 mod 7,3 i 1993)