Unge mennesker vender tilbage til biograferne

Young people sitting in multiplex movie theater, watching movie, eating popcorn.

Filmfans mellem 12 og 24 år gik mere i biograferne i 2015 og vendte dermed den nedadgående trend vi har oplevet de seneste år, ifølge en ny undersøgelse af det amerikanske biografmarked.

Blockbusters som “Jurassic World” og “Fast & Furious 7,” trak unge mennesker tilbage i biograferne i 2015 og var hovedårsagen til det stigende besøgstal. Det er resultatet at en netop offentliggjort undersøgelse af National Research Group (NRG) i USA.

Der er absolut ingen grund til at tro, dette forhold ikke også gør sig gældende i Danmark.

I en stor afgørende ændring af besøgsfrekvensen, har det vist sig at biografgængere mellem 12 og 24 år – som NRG kalder ‘digitals’, på grund af deres foretrukne måde at blive underholdt på – så flere film end nogen anden aldersgruppe og steg fra gennemsnitligt 7,1 biografbesøg i 2014 til 8,4 i 2015.

Perioden undersøgelsen dækker, er december ikke inkluderet og dermed er besøget til “Star Wars: Episode VII – The Force Awakens” ikke engang medtaget. Ingen tvivl om besøgstallene på denne film kun vil understøtte årets opadgående tendens. I USA forventes det året vil blive det mest indbringende i historien, med en omsætning på over $11 milliarder.

Mere end øvrige biografgængere, gik ‘digitals’ i biografen for at være sammen med vennerne og de gik i biografen i store grupper.

“Årets besøgstal viser at biografbesøg fortsat har tag i det unge publikum,” udtaler Kathy Benjamin, Senior vice-president i NRG.

“Mens blockbusters er vitale for filmindustrien, er unge mennesker nøglen til at få den næste generation til at lægge deres digitale visningsmidler fra sig og engagere sig i det sociale liv, som udspiller sig i forbindelse med biografoplevelsen,” afslutter Benjamin.

I aldersgruppen mellem 25 og 44 år er biografbesøget stabilt. Men biografgængere over 45 år fortsætter med at falde. fra 6,7 besøg i 2014 til 6,1 i 2015.

Sidstnævnte trend bliver i Danmark modgået af Biografklub Danmark. Biografklubben kan dermed vise sig at være garanten for det samlede besøgstal fortsat vil stige i de kommende år, men kun i Danmark. I USA har man endnu ikke fundet ud af biografklubbens lyksaligheder. Man må dog håbe – for det amerikanske markeds skyld – at det kun er et spørgsmål om tid.

 

1aksksk (720x512)