UNIC-præsidentens tale ved CineEurope 2018

Nedenstående UNIC-præsidenten Phil Clapps tale ved åbningen af CineEurope 2018.

På vegne af UNIC (Den Internationale Union af Biografer), er jeg glad for at byde dig velkommen til CineEurope 2018.

Denne uge lover et meget varieret og engagerende udvalg af seminarer, debatpaneler, filmpræsentationer på kommende film og screenings, og selvfølgelig et varieret og informativt messearrangement.

Allerede i formiddag har vi hørt fra førende industriledere om de udfordringer og muligheder, de ser for vores sektor, og de er blevet udforsket med vores venner i Europa-Kommissionen, og hvad der kan gøres for at sikre, at europæisk filmindhold også er i ringen, når kampen om publikums gunst udkæmpes.

I løbet af ugen er debatpaneler og seminarer arrangeret af I.C.T.A. som vil se på en lang række facetter af den stadigt skiftende verden af ny teknologi til biograferne.

Vores CineEurope fokus-seminarer vil udforske to vigtige områder for ekstraindtægter til biografejerne – reklamefilm og Event Cinema – samt diskutere, hvad mere vi kan gøre for at tækkes det kvindelige publikum.

Vi er meget taknemmelige for alle, der gør disse seminarer mulige gennem deres deltagelse og økonomiske støtte. Og det gælder ikke mindst vores hovedsponsor, the Coca-Cola Company. Over den lang årrække har Coca-Colas seminar været et af CineEuropes mest besøgte. 2018 vil ikke være anderledes, med morgendagens seminar, med fokus på måske vores mest værdifulde aktiv – vores medarbejdere.

Endelig er vi selvfølgelig glade for, at CineEurope endnu en gang giver biografejerne mulighed for at blive præsenteret for kommende film. Vi lægger ud med Studiocanal og derefter Sony Pictures, og denne uge vil give mulighed for at opleve ikke færre end elleve præsentationer af kommende film og tre fantastiske film.

Tak til alle filmdistributørerne for disse præsentationer og deres store støtte til showet.

CineEurope giver os hvert år mulighed for at kigge ud i fremtiden for vores branche. På den måde – som det har været tilfældet i de seneste år – er vi i stand til at gøre det med fornyet tillid som følge af den viden vi har. Løftet op af øgede tilskuerantal i majoriteten af lande som er medlem af UNIC. I særlig grad Tyrkiet, Ukraine, Rusland, Slovakiet og Bosnien-Hercegovina, som alle havde en procentuel tocifret stigning i biografbesøget i 2017.

I Europa, som flere andre steder, skyldes succesen en lang række faktorer. Det bekræfter helt sikkert, at biografgængerne anerkender de massive investeringer, som europæiske biografejere  har foretaget for at forbedre oplevelsen på det store lærred.

Større lærreder og bedre lydsystemer. Investering i mere luksuriøse siddepladser, herunder recliners. Og innovation indenfor at kunne tilbyde stadigt bedre mad og drikkevarer.

Det er også en afspejling af omfanget mange af at vores partnere i filmdistribution nu udsender blockbusters gennem hele året. Vi siger tak.

Men det afspejler også den stigende mangfoldighed af filmindhold, der er tilgængelig for europæiske biografer. Noget – som takket være digitaliseringen af biograferne – nu bedre end nogensinde kan udnytte for at nå det bredest mulige publikum i tale.

I de sidste par år er meget blevet gjort for at fremme den stigende diversitet af filmindholdet, der produceres af vores partnere i de amerikanske studier. Film, der afspejler forskellige fortællinger om race, køn og handicap. Alle er selvfølgelig meget vigtige, hvis vi skal nå ud til folk med alle baggrunde. Naturligvis har diversitet en dimension mere for europæiske biografejere.

For de fleste, hvis ikke i alle europæiske lande, vil forskellen mellem et godt og et fantastisk år, afhænge af, deres eget lands nationale filmproduktion.

En lang række nationale film slog igennem og placerede sig i den respektive landes førsteplads. Og det i det år hvor “Star Wars: The Last Jedi”, “Skønheden og udyret”, “Fast and Furious 8” og “Grusomme mig 3” dominerede den globale top 10, men alligevel blev disse film slået af lokale film i mange lande.

Men for at være ærlig blev ingen af de lokale succesfilm, nogen succes uden for hjemlandet. Deres lokale succes er dig den tydeligste indikator for den unikke mangfoldighed på det europæiske biografmarked. Med det for øje skal vi sige tak til kolleger fra Europa-Kommissionens Creative Europe MEDIA-program for at vise et udvalg af europæiske filmtrailere, som en del af UniFrance-præsentationen torsdag morgen. Et stort antal af disse film er jeg sikker på vil blive succesfulde på deres hjemmemarkeder i 2018.

UNIC støtter kolleger i europæisk produktion og distribution i deres bestræbelser for at sikre, at så mange publikumsvenlige lokale film som overhovedet muligt finder vej til deres naturlige hjem: På det store lærred i en biograf.

Ved sidste års CineEurope reflekterede jeg om kønsfordelingen i vores branche. Som svar på denne udfordring oprettede UNIC et nyt ledelsesprogram for kvinder, der yder mentorhjælp til seks unge kvindelige ledere, der ønsker at gøre karrierer i vores branche.

Jeg er meget glad for at kunne rapportere, at det har været en så stor succes, at vi senere på ugen vil annoncere vores næste store mentor-program for kvinder, hvoraf mange er med os her i dag. Held og lykke til dem alle i løbet af det kommende år.

Og så vil jeg bemærke, at UNIC i 2017 selv gjorde vores til at sikre bedre kønsdiversitet gennem udnævnelsen af den meget talentfulde Laura Houlgatte som vores nye CEO.

Derudover skal jeg nævne en anden meget betydelig udvikling i løbet af det sidste år. Ved CineEurope 2017 lancerede vi Global Cinema Federation (GCF), der blev oprettet af UNIC i samarbejde med kolleger i vores amerikanske søsterorganisation NATO og elleve af verdens største biografkæder. Dog er formålet med Global Cinema Federation at repræsentere interesser for biografejere af alle former og størrelser.

I den forbindelse er en dagsorden blevet fastlagt, som vil adressere fælles udfordringer omkring en lang række emner, herunder teknologi, filmtyveri, musikrettigheder, tilgængelighed, biografeksklusivitet og international handel og investering.

I morgen vil de aftalte politiske holdninger om disse spørgsmål blive offentliggjort, Det ikke blot et tydeligt tegn på GCF’s fremskridt over det sidste år, vi håber også et det vil blive et samlingspunkt for biografejere over hele verden. Tjek venligst GCF’s hjemmeside de kommende dage.

Til sidst vil jeg endnu engang ønske alle et godt CineEurope. Et hvor vi er kan trække på energien og kreativiteten hos dem, vi møder, og alt det vi ser og hører.

At vide, uanset distraktioner, der skyldes de uholdbare forretningsmodeller fra såkaldte “disrupters”, vil vores fokus fortsat være på at opretholde den mangfoldighed, innovation og investering, der er kendetegnende for vores branche og nøglen til den fremtidige succes.

Tak for jeres tid denne eftermiddag.

 

Link til Global Cinema Federations hjemmeside her