US-distributør fremsætter hård kritik af Netflix

DB - ABLACKQUINN (720x323)

Tomm Quinn er veteran inden for distribution af film på det amerikanske marked. Hans nye distributionsselskab, NEON, er kun et år gammelt, men selskabet har allerede fejret stor succes med distributionen af ”I, Tonya” med Margot Robbie, som velfortjent høstede en Oscar for bedste kvindelige birolle til Allison Janney for hendes præstation i filmen. Filmen har pr. d.d. indspillet $30,0 i USA. Slet ikke tosset for en film som kostede $11 mio. at producere.

Quinn sikrede sig distributionsrettighederne for næsen af Netflix, som ellers havde budt over ham. Det skyldes, at filmen instruktør ville have filmen i biograferne. Et ønske som viste sig at være en rigtig god idé, på alle tænkelige måder.

“Jeg tror ikke filmen havde fået samme succes og eller slutresultat, hvis den var blevet udsendt gennem Netflix,” fastslår han. “Transaktionsværdien for film er reduceret. Det er en alt-du-kan-æde buffet, du kan hoppe ind og ud, og hvis du ikke kan lide filmen, kan du bare droppe den og gå videre. Dette er mantraet for mig i opbygningen af vores forretningsplan. Film er afhængig af dens transaktionsværdi for at lykkes, trives og udfordre.”

Tom Quinn nævner også ”Moonlight”, som en film der ville være skadet af at blive udsendt på Netflix.

“Jeg tror ikke, at ”Moonlight” nogensinde ville være blevet hvad den til sidst blev, hvis den var blevet udsendt gennem Netflix. For hvor lang tid ville et flertal af de mennesker, der så filmen, have givet den på Netflix – i modsætning til at komme op af sofaen og hen i din lokale biograf, sætte dig ned og forpligter dig til at se hele filmen? ”

Tilsvarende blev han frustreret over Netflixs måde at lancere “Okja” på. “Jeg elsker ”Okja,” fortæller Quinn. “Jeg så den med min datter på en iPad, og hun elskede den, jeg elskede den, men det er meningen filmen skal ses på et stort lærred. Det var hverken en prisvinder, eller – tror jeg – en rigtig succes. Og jeg tror at filmen – hvis den var blevet udsendt konventionelt – ville have opbygget momentum, og ville være blevet en del af det kulturelle stof, som udgør filmen som institution. Det er meget svært at afgøre, hvor den slags egentlig begynder indenfor Netflix’ økosystem.”