USA: Hård kamp mellem distributører og biografer

Det amerikanske marked er i konflikt – den største kæde af biografer slår igen mod distributør

For nogle uger siden besluttede den amerikanske distributør, Universal, at gå uden om de corona-lukkede biografer. Derfor udsendte man filmen “Trolls på verdensturné” på VOD (Video on Demand).

De amerikanske biografer mistede dermed muligheden for at genåbne med denne forventede blockbuster efter corona-krisen.

Moderselskabet NBC-Universal opgør nu, at filmen på tre uger som VOD har indtjent 685 millioner kroner, skriver filmmagasinet Ekko på baggrund af rapporter i amerikanske medier.

“Resultaterne for Trolls på verdensturné har overgået vores forventning og vist os levedygtigheden i PVOD (Premium Video on Demand, red.). Når biograferne åbner, regner vi med at udgive film på begge platforme,” citerer Ekko direktøren for NBC-Universal for at sige.

Dén melding har fået verdens største kæde af biografer, selskabet AMC Theatres, til at gå i offensiven.

De har således meddelt NBC-Universal – og offentligheden – at hvis selskabet vil følge dén linje, så vil AMC Theatres ikke vise nogen film fra den pågældende distributør.

Det forventes fortsat, at “Trolls på verdensturné” får dansk premiere 1. oktober. Og på trods af, at enkelte film også i Danmark er blevet udgivet til VOD, er der ikke optræk til konfrontationer af amerikansk karakter.

“Vi har en god dialog med de danske distributører, og der er for mig at se enighed om, at når biograferne kan genåbne, har vi alle en interesse i at fastholde, at film skal ses i biografen,” siger direktør for Danske Biografer, Lars Werge.