Vil de amerikanske studier gentage fejltagelserne fra sommeren 2013?
Noget tyder på det.
I stedet for at fordele deres tentpoles over hele året, udsender de stribevis af film over sommeren 2014, som i overvejende grad henvender sig til den samme demografiske gruppe.
Tentpoles i sommeren 2014:
17/4: The Amazing Spider-Man 2
15/5: Godzilla
22/5: X-Men: Days of Future Past
29/5: Edge of Tomorrow
5/6: A Million Ways to Die in the West
19/6: 22 Jump Street
10/7: Transformers: The Age of Extinction
17/7: Abernes planet: Revolutionen
24/7: Jupiter Ascending
31/7: Guardians of the Galaxy
14/8: The Expendables 3
Faktisk udsender de amerikanske studier kun tre film over sommeren, med blockbuster-potentiale, som ikke henvender sig alene til det publikum der er begejstret for ”Godzilla” og ”Transformers”: Disse film omfatter ”The Other Woman” med Cameron Diaz, Nikolaj Coster-Waldau og Leslie Man, ”Maleficent” med Angelina Jolie samt ”Sådan træner du din drage 2”.
Resten af filmene er i overvejende grad rettet mod unge mænd.
Det efterlader en række udfordringer. Har den samme demografiske gruppe råd og tid til at se alle disse film, når de udsendes inden for så kort en periode?
Sommeren 2013 beviste, at det har de ikke.
Tentpoles i sommeren 2013:
25/4: Iron Man 3
23/5: The Fast and the Furious 6
14/6: Man of Steel
27/6: After Earth
3/7: The Lone Ranger
11/7: World War Z
18/7: Pacific Rim
25/7: The Wolverine
15/8: Percy Jackson & the Olympians: The Sea of Monsters
15/8: Elysium
Ligeledes var der sidste år 3 film som rettede sig mod en anden demografisk gruppe: ”Grusomme mig 2”, ”Monsters University” og ”The Heat”.
Kannibaliseringen var udtalt. Faktisk var det kun ”Iron Man 3” og ”The Fast and the Furious 6” som levede op til forventningerne. Resten gjorde langt fra.
Katastroferne omfattede også ”RIPD” og ”Jack the Giant Slayer”. Det er helt sikkert rekord: Aldrig er film med så store produktionsbudgetter gået udenom de danske biografer.
Hvornår mon Hollywood bliver klogere?
Det er ufattelig uhensigtsmæssigt at udsende film, som henvender sig til samme målgruppe, så tæt. De burde fordeles jævnt over hele året.
Hverken biograferne eller filmens producenter har glæde af denne udsendelsestaktik.
Beklageligvis ser det ikke ud til at ændringer ligger lige for. Når man ser på sommeren 2016, tegner det sig nøjagtigt samme mønster.
Tentpoles i sommeren 2015:
9/7: Fast and Furious 7
30/4: The Avengers: Age of Ultron
14/5: Mad Max: Fury Road
4/6: San Andreas
11/6: Jurassic World
18/6: The Fantastic Four
25/6: Terminator
25/6: Ted 2
30/6: ID Forever – Part 1
16/7: Ant-Man
6/8: Assassin’s Creed
13/8: Untitled Jason Bourne Sequel
Også i 2015 udsendes der kun tre tentpoles som retter sig mod en anden målgruppe: ”Monster Trucks”, ”Minions” og ”Smølferne 3”.
Og det mere kræsne publikum lades endnu engang i stikken i månedsvis over sommeren.
Beklageligvis forekommer det, at kun konkurser kan sætte en stopper for galskaben.