Vil de amerikanske studier gentage fejltagelserne fra sommeren 2013?

Noget tyder på det.

I stedet for at fordele deres tentpoles over hele året, udsender de stribevis af film over sommeren 2014, som i overvejende grad henvender sig til den samme demografiske gruppe.

Tentpoles i sommeren 2014:

17/4: The Amazing Spider-Man 2

15/5: Godzilla

22/5: X-Men: Days of Future Past

29/5: Edge of Tomorrow

5/6:   A Million Ways to Die in the West

19/6: 22 Jump Street

10/7: Transformers: The Age of Extinction

17/7: Abernes planet: Revolutionen

24/7: Jupiter Ascending

31/7: Guardians of the Galaxy

14/8: The Expendables 3

Faktisk udsender de amerikanske studier kun tre film over sommeren, med blockbuster-potentiale, som ikke henvender sig alene til det publikum der er begejstret for ”Godzilla” og ”Transformers”: Disse film omfatter ”The Other Woman” med Cameron Diaz, Nikolaj Coster-Waldau og Leslie Man, ”Maleficent” med Angelina Jolie samt ”Sådan træner du din drage 2”.

Resten af filmene er i overvejende grad rettet mod unge mænd.

Det efterlader en række udfordringer. Har den samme demografiske gruppe råd og tid til at se alle disse film, når de udsendes inden for så kort en periode?

Sommeren 2013 beviste, at det har de ikke.

Tentpoles i sommeren 2013:

25/4: Iron Man 3

23/5: The Fast and the Furious 6

14/6: Man of Steel

27/6: After Earth

3/7:   The Lone Ranger

11/7: World War Z

18/7: Pacific Rim

25/7: The Wolverine

15/8: Percy Jackson & the Olympians: The Sea of Monsters

15/8: Elysium

Ligeledes var der sidste år 3 film som rettede sig mod en anden demografisk gruppe: ”Grusomme mig 2”, ”Monsters University” og ”The Heat”.

Kannibaliseringen var udtalt. Faktisk var det kun ”Iron Man 3” og ”The Fast and the Furious 6” som levede op til forventningerne. Resten gjorde langt fra.

Katastroferne omfattede også ”RIPD” og ”Jack the Giant Slayer”. Det er helt sikkert rekord: Aldrig er film med så store produktionsbudgetter gået udenom de danske biografer.

Hvornår mon Hollywood bliver klogere?

Det er ufattelig uhensigtsmæssigt at udsende film, som henvender sig til samme målgruppe, så tæt. De burde fordeles jævnt over hele året.

Hverken biograferne eller filmens producenter har glæde af denne udsendelsestaktik.

Beklageligvis ser det ikke ud til at ændringer ligger lige for. Når man ser på sommeren 2016, tegner det sig nøjagtigt samme mønster.

Tentpoles i sommeren 2015:

9/7:   Fast and Furious 7

30/4: The Avengers: Age of Ultron

14/5: Mad Max: Fury Road

4/6:   San Andreas

11/6: Jurassic World

18/6: The Fantastic Four

25/6: Terminator

25/6: Ted 2

30/6: ID Forever – Part 1

16/7: Ant-Man

6/8:   Assassin’s Creed

13/8: Untitled Jason Bourne Sequel

Også i 2015 udsendes der kun tre tentpoles som retter sig mod en anden målgruppe: ”Monster Trucks”, ”Minions” og ”Smølferne 3”.

Og det mere kræsne publikum lades endnu engang i stikken i månedsvis over sommeren.

Beklageligvis forekommer det, at kun konkurser kan sætte en stopper for galskaben.