Vil ”The Interview” ændre måden Hollywood udsender film på?

DB - BLACKTHEINTER (720x337)

”Nej”, siger førende analytikere.

Det lå ikke i kortene, at filmen ”The Interview” ville ændre måden de store Hollywood-studier udsender deres film på. Men en temmelig usædvanlig situation gennem de seneste uger har i igangsat begivenheder, som nu er kulmineret med en hidtil uhørt træk fra et af de store amerikanske studier: udsendelse af en film simultant i både biografer og på digitale platforme.

Sony er i ukendt farvand med ”The Interview”, som på premieredagen indtjente $1.040.000,- i 331 biografer, plus ukendte indtægter fra vod.

“I betragtning af de utroligt udfordrende omstændigheder, er vi meget taknemmelige for de mange mennesker over hele USA som så ”The Interview” på premieredagen, gennem denne ukonventionelle udsendelse af en film,” udtaler Rory Bruer, Præsident for global distribution i Sony Picture, i en netop udsendt erklæring.

For en film der ville være kommet og gået uden meget postyr, i de normale ca. 3000 amerikanske premierebiografer, er den $40 millioner dyre komedie nu blevet et eksperiment med simultanudsendelse af film i både biografer og på vod.

Den amerikanske filmindustri vil i de kommende dage og uger nøje studerer hvor publikum vælger at lægge deres penge. Det store spørgsmål er, om denne udsendelsesstrategi vil være rentabel i fremtiden.

At flere biografer melder om udsolgte huse, selvom publikum har muligheden for at se filmen fra lænestolen i deres stue, skal man ikke kimse af, men analytikere er enige om at filmen ikke vil markerer begyndelse til en ændring i, hvordan Hollywood driver deres forretning.

For det første er simultanudsendelse af film ikke noget nyt. Uafhængige distributører har længe udsendt udvalgte film på denne måde. Men det har generelt været små film med endnu mindre budgetter, og de har ikke haft råd til en stor traditionel markedsføringskampagne.

De store amerikanske studier har aldrig kastet sig ud i simultanudsendelse af film.

Biograferne er afhængige af et eksklusivt vindue for at overleve. Hvis publikum får muligheden for at se alt på en og samme tid på alle platforme, vil biograferne komme til at lide.

“Det sidste de store biografkæder ønsker, er at denne lanceringsform vinder indpas i de store amerikanske studier,” udtaler chefredaktøren på BoxOfficeGuru.com, Gitesh Pandya. Tidligere på året eksperimenterede Warner Bros. med en utraditionel simultanudsendelse af filmen “Veronica Mars”. Biografkæderne Regal og Cinemark afviste at vise filmen, fordi den også var tilgængelig online. Filmen endte med at blive vist i sølle 270 biografer, hvoraf de fleste var ejet af AMC. Warner Bros. lejede iøvrigt biograferne ved denne specielle lejlighed.

“Forholdet mellem de store amerikanske studier og biograferne er så monumentalt, at vi ikke vil komme til at se ændringer i overskuelig fremtid. Men måske hen ad vejen, lidt efter lidt. Men det traditionelle udsendelsesmønster vil forblive intakt”, mener Pandya.

Paul Dergarabedian, en ledende medieanalytiker hos Rentrak, er enig. “Biograferne er motoren, der driver alle de efterfølgende platforme. Jeg tror ikke dette vil være startskuddet til en ny måde at lancere film på,” udtaler han.

Men “The Interview” er også et ganske specielt tilfælde. Patriotisme, ytringsfrihed, ren nysgerrighed og ønsket at kunne snakke med, er årsagerne til publikum strømmede i biograferne for at se ”The Interview” 1. juledag.

“Opmærksomheden er gået helt op gennem taget,” fastslår Dergarabedian. “Folk gik i biografen og gjorde filmen til en event. Det er et meget interessant og usædvanligt fænomen, der er ellers kun er forbeholdt ”Hobbitten” og ”Star Wars”

Og Pandya tilføjer: “Publikum, som ellers aldrig ville se en Seth Rogen-komedie, hørte om filmen og ville finde ud af hvad al postyret drejede sig om.”

De langsigtede økonomiske udsigter for “The Interview” forbliver foreløbig et mysterium. Pandya mener dog, at filmen hurtig vil brænde ud og det kan delvis kunne tilskrives filmens kvalitet.

“Filmen er middelmådig. Hvis det var en god film, ville word-of-mouth kunne redde filmen” er Padayas dom og han forudser et dramatisk fald i filmens indtægter, når ferien slutter.

Ligeledes vil offentligheden aldrig få at vide, hvordan filmen klarede på de digitale platforme.

Mindre distributører som Radius-TWC, som udsendte “Snowpiercer” on demand, mens den stadig blev vist i biograferne, har afsløret en smule om økonomien bag vod. Det er dog usandsynligt Sony nogensinde vil give offentligheden indblik i om ”The Interview” var en succes eller fiasko på de digitale tjenester.

“Jeg er sikker på, vod-indtægterne ikke er imponerende. For de amerikanske studier er det vigtigt at kunne prale af gode resultater,” udtaler Pandya. “Hvis tallene ikke er til at råbe hurra over, vil de forblive en dybt bevaret hemmelighed”.

“The Interview” vil nu få sin plads i historiebøgerne, men det vil ikke ændre på måden publikum ser nye film. På de store film, vil biograferne altid komme først”, fastslår Dergarabedian.

”Det er et system som fungerer”, afslutter Dergarabedian.