Virtual Reality: Blålys eller fremtiden for biograferne?

DB - ABLACKVR (720x334)

IMAX Corp. leverer premium biografoplevelser til forbrugerne og senest også premium Virtual Reality (VR) oplevelser.

Det nye forretningstiltag, IMAX VR, har fået stor opmærksomhed, efter selskabet i en børsmeddelelse har afsløret at flagskibet IMAX VR Center i Los Angeles oversteg forventningerne med 7.000 besøgende i de første 6 uger. Heraf var de fleste betalende gæster. Biografen tilbyder oplevelser på 7-15 minutter for $7-10, herunder spil baseret på John Wick og Star Wars-sagaen.

Resultaterne af satsningen på VR, sker efter der i ugevis er blevet udsendt en række meddelelser om indhold, teknologi og strategi. Udover den $50 millioner store fond, som skal investerer i indhold, har IMAX også indgået aftaler med videospil-firmaerne Ubisoft og Skydance Interactive om fem nye spil til IMAX VR centrer. Der er også etableret partnerskab med HTC om at tilbyde indhold via Vive VR headset, foruden StarVR. Det bekræftes også, at der vil blive etableret fire IMAX VR Centre (udover centeret i Los Angeles og i Manchester, som snart åbner) i løbet af 2017. Det sker efter aftaler er indgået med biografkæderne AMC og Regal om at åbne IMAX VR-centre i New York og Californien, og en i Shanghai, efter aftale med Guangzhou Jinyi Media Corporation.

IMAX har også givet yderligere oplysninger om investerings- og forretningsmodeller. Man forventer at investerer $11-13 mio. i VR til at finansiere kameraet selskabet skaber i samarbejde med Google og åbningen af nye centre. Investeringen ved etablering af hvert enkelt center spænder fra $250.000 til $400.000, som er en rene teknologiudgift i et allerede færdigbygget rum.

IMAX favoriserer joint venture-aftaler snarere end en licensmodel.

Analyse af IHS MARKIT:

Resultaterne, som er indkommet de første 6 uger af det første IMAX VR Centre, skal ses som et skridt i den rigtige retning, men på ingen måde som en indikator på succes for visningsmåden eller validering af produktet (nemlig oplevelsen). Uden data om ’repeat business’, som kan bevise det modsatte, er det meget sandsynligt, at nyhedsværdien har drevet størstedelen af de besøgende. Dette parret med en markedsføringskampagne, der tiltrak en masse ejendomsfolk, biografejere og filmskabere. Det har sikkert hjulpet på tilskuerantallet.

IMAX beskriver dette marked som en “enorm mulighed”, men maner også til forsigtighed, da det er alt for tidligt at fastslå potentialet. Faktisk har IMAX gjort sit yderste for selv at minimere sin risiko, gennem aftaler med partnere i alle henseender, lige fra indhold over teknologi til visningssteder. Dette er afgørende i et marked, som stadig i sin vorden, og hvor forbrugerens omfavnelse af teknologien til hjemmebrug har været langsommere end forudsagt i 2016.

Med disse forbehold på plads, er konkurrence om at få ”first mover”-fordel i markedet for premium VR-oplevelsen ved at hede op i USA. The VOID, som skabte en succesfuld oplevelse til Madam Tussauds museum i New York, har meddelt, at man vil åbne flere steder i USA i 2017. Og Dreamscape Immersive, som også IMAX har investeret i, har planer om at bringe et VR multiplex til Los Angeles i september.

På den anden side er andre store spillere med biograf-forbindelser (som IMAX) sprunget på Virtual Reality-vognen for nylig. I Europa, har biografkæden MK2 åbnet et visningssted i Paris og har ambitioner om at blive en stor VR-operatør. CGV, Sydkoreas største biografkæde, og ejere af teknologier såsom 4D, har åbnet sin første VR Park i Sydkorea.

Kina har oplevet en bølge af VR tage hurtig i form i skikkelse af pop-up kiosker, cafeer og arkader. IHS tilskriver de anslåede 6.000 visningssteder i slutningen af 2016 som en blanding af forbrugernes efterspørgsel og leverandør-hype, men ser det også som et tegn på, at begrebet fungerer som en fritidsoplevelse for nogle forbrugere. Etablerede spillere er Emax (som har 179 VR kiosker i Kina, Taiwan og Sydkorea) og Leke VR (som hævder at ville åbne mere end 1.000 steder i Kina og Taiwan i partnerskab med HTC), som begge har udviklet deres egne headsets og siddepladser.

Selv om faste visningssteder for VR langsomt er ved at tage fart i vesten, med en tilsyneladende positiv reaktion, bør der fortsat iagttages det største forsigtighed. Præstationerne af det andet IMAX VR Center (det første i Europa), som åbner senere i år i Manchester, og de øvrige amerikanske visningssteder, såvel som VR til hjemmebrug, vil snart angive i hvilken retning markedet bevæger sig hen.

På dette stadie anslår IHS at det er for tidligt at vurdere, om faste VR-visningssteder har potentiale på sigt.