Amerikanske biografer installerer luksusstole i stor stil
En uge efter USA’s største biografkæde, Regal Cinemas (7318 sale i 574 biografer) meddelte, at man har planer om at installere luksusstole i 25% af salene, har USA’s næststørste biografkæde, AMC (4988 sale i 344 biografer) også udtrykt lignende planer. Mens den kinesiskejede biografkæde ikke vil forpligte sig til et præcis mål i procenter, er ambitionerne høje hos den biografkæde som rent faktisk kickstartede tendensen med luksusstole i biografer. AMC understreger, at installationen af luksussæder kun er en mindre del af den samlede plan for at forbedre kundeoplevelsen.
Ved afslutningen af kalenderåret 2014 havde AMC installeret luksusstole i 598 sale fordelt på 53 biografer, hvilket er en stigning på 51% i forhold til året før. De nye luksusbiografer siges at have leveret en stigning i besøgstallet på 25,3%, sammenlignet med et gennemsnit fald i biografbesøget i USA på 5,6% i 2014.
AMC lancerer ligeledes det ulimiterede adgangskort ’Movie Pass’ i to testmarkeder i Boston og Denver. Loyalitetsprogrammet ”AMC Stubs” har tiltrukket 2,4 millioner betalende medlemmer.
Mad og drikke er også blandt AMC’s indsatsområder. AMC har 16 restaurantsbiografer og 89 MacGuffins restauranter i forbindelse med deres biografer.
I 2015 vil AMC enten lancere eller teste en række nye initiativer over for biografgæsterne. Disse omfatter prissætning, mobile platforme, e-handel, loyalitetsprogrammer, crowd sourcing samt forbedringer i lyd og komfort.
Selvom AMC har fjernet to tredjedel af siddepladserne, for at installere luksusstole, stiger besøgstallet.
AMC skifter typisk alle pladser i en biograf for at installere luksusstole, i stedet for en hybrid med blandede typer siddepladser. Denne strategi betyder udsolgte forestillinger, især i weekender og på populære film. Det skaber en følelse af ”knaphed”, og får biografgængerne til at bestille billetter i god tid, eller se en anden film biografen har på programmet, når publikum står i biografen og ser røde lygter.
Det betyder også, når AMC skaber denne ’knaphed’, at biografkæden kan være mere aggressive i forbindelse med forhøjede billetpriser.
AMC oplever således udsolgte forestillinger i omkring 30 weekender om året i sale med luksusstole, i forhold til en normal biograf som oplever ca. 4 weekender årligt med udsolgte forestillinger. Denne “knaphed” og antallet af udsolgte forestillinger betyder også et større salg af billetter via internettet.