Biografejerne skummer af raseri over studiernes VOD plan
Biografejerne kan reagere ved at ændre, hvordan de booker film og viser trailere. Biografejernes vrede blev ikke mindre af at nyheden om VOD-tjenesten slap løs netop som biografejere og de amerikanske studier var i Las Vegas for at deltage i den årlige biografkonference ’CinemaCon’.
“Længden af en films biografvindue er et vigtigt økonomisk samhandelselement for biografejerne og bestemmer hvor meget, og på hvilke vilkår, de bestille en film,” udtalte John Fihtian, CEO og Præsident for NATO (National Association of Theater Owners)
“Biografejerne er ikke blevet hørt eller informeret om stoffet, detaljer eller tidspunktet for denne meddelelse Det er især skuffende at konfrontere dette problem i dag, mens vi fejrer vores industris partnerskaber på vores årlige kongres -. CinemaCon – i Las Vegas,” fortsatte Fithian. “I sidste ende, vil hele filmmiljøet have indflydelse på, hvordan branchen bevæger sig fremad. Disse studier har truffet deres beslutning på grundlag af hvad de uden tvivl opfatter som deres bedste interesser. Biografejerne vil gøre det samme
Gennem hele filmhistorien har der været dramatiske opgør mellem biografejere og studier om vinduesspørgsmålet.
Studierne håber PREMIUM VOD kan hjælpe til dækning af nedgangen i DVD omsætningen, som er en vigtig indtægtskilde. Enkelte i filmbranchen stiller spørgsmål om, hvorvidt forbrugerne vil hoste op med $29,99 for en film, når den gennemsnitlige biografbillet koster omkring $8. Der er også bekymring for filmtyveri. F.eks. vil Paramount ikke deltage i PREMIUM VOD på grund af dette problem.