Danskerne vil gerne i biografen – når de får lov

Årets topscorer i de danske biografer var James Bond med “No Time to Die” (Credit: Nicola Dove © 2019 DANJAQ, LLC AND MGM. ALL RIGHTS RESERVED)

PRESSEMEDDELELSE:

Aldrig har biograferne måttet holde så meget lukket som i 2021. Antallet af gæster i de danske biografer var derfor en anelse lavere i 2021 end året før.

Det skyldes naturligvis, at biograferne var beordret lukket i hele 138 dage, mod 100 året før i 2020.

Men i efteråret 2021 var billetsalget uge for uge på niveau med 2019, og særlig to film understregede, at danskerne fortsat vælger at gå i biografen, når filmene appellerer: James Bond ”No Time to Die” solgte 1.058.159 billetter, mens Anders Mathhesen´s ”Ternet Ninja II” tiltrak 930.321 gæster.

Det ændrer dog ikke ved, at biografbranchen i Danmark er hårdt presset som følge af den tredje nedlukning, der trådte i kraft 19. december – altså på et tidspunkt, hvor biograferne var på vej ind i den allermest travle og glade del af året.

Distributører hårdt presset

Også filmdistributørerne (biografernes leverandører af danske og udenlandske film) er hårdt presset nu. Mange af selskaberne kan kun i begrænset omfang bruge kompensationsordningerne. Og filmpremierer, der bliver aflyst og udskudt, er ikke ”bare” udskudte indtægter.

”Distributørerne har for eksempel op til jul investeret i store kampagner til film som ”Hvidstengruppen II”, ”Krummerne – Det er svært at være 11 år”, ”Matrix 4” og ”Spencer”. Det giver et umiddelbart store økonomiske tab til distributørerne, og dem kan de ikke få kompenseret,” siger formand for filmdistributørerne (FAFID) Mads Nedergaard.

Han slår samtidig fast, at læren af de to forrige lukke-perioder er, at der opstår flaskehalse, når biograferne igen må åbne.

”Der ligger simpelt hen mange filmtitler og venter, og dermed kan branchen ikke give optimale vilkår til den enkelte film. Hvilket igen betyder lavere omsætning. Det mener vi i FAFID ikke, at Kultur- og Erhvervsministeriet har haft blik for. Vi føler os i høj grad overset af politikerne,” siger Mads Nedergaard.

Vi føler os i høj grad overset af politikerne
Mads Nedergaard, FAFID

Forventningerne til 2022 er naturligvis præget af erfaringerne fra 2020 og 2021, der tilsammen har budt på 238 lukkede dage i de danske biografer. Antallet af solgte billetter har næsten været identisk de to år på omkring 7 millioner, 6.847.401 i 2021 mod 7.211.987 i 2020. Helt afgørende for biograf året 2022 er naturligvis længden af den nuværende nedlukning.

Igen i år har det været et godt år for de danske film – 5 af de 10 mest sete film er danske.

Med lukning af biograferne har politikerne ramt et privat erhverv lige i hjertekulen
Lars Werge, Danske Biografer

”Det er i den forbindelse bemærkelsesværdigt, at ”Spider Man: No Way Home” er med på denne liste, for den nåede kun tre dage i biograferne før nedlukningen. Det indikerer, hvor mange billetter biograferne kunne have solgt i juleugerne – og det er da med til at give en vis optimisme for biograferne forud for 2022,” siger direktør for Danske Biografer Lars Werge.

”Vi ved fra udenlandsk forskning, at det er forbundet med meget lav smitterisiko at være i en biograf. Og branchens største ønske er, at myndighederne og politikerne tager det i betragtning – med lukning af biograferne har de ramt et privat erhverv, der normalt omsætter for over 1 milliard om året og i høj grad leverer kulturoplevelser til danskerne, lige i hjertekulen,” tilføjer han.

NO.FILM TITELDistributørBilletterPremierdato
1No Time to DieSF Studios/SF1.058.15930-sep-21
2Ternet Ninja 2 (dk)Nordisk Film930.32119-aug-21
3Margrete den Første (dk)SF Studios/SF372.03016-sep-21
4Pagten (dk)SF Studios/SF244.81105-aug-21
5DuneSF Studios/WB239.02716-sep-21
6Skyggen i mit øje (dk)SF Studios/SF228.03928-okt-21
7Marco effekten (dk)Nordisk Film225.24327-maj-21
8Fast & Furious 9UIP/UNI181.39524-jun-21
9Spider-Man: No Way HomeSF Studios/Sony162.43216-dec-21
10Paw Patrol: FilmenUIP/PAR161.03426-aug-21