Konkurrence-film i Cannes hører hjemme i biografen

Direktøren for Cannes Film Festivalen, Thierry Fremaux, byder film som udsendes i biograferne velkommen til at deltage i festivalen.
Ovenpå sidste års kontrovers om Netflix-film i Cannes, fjerner Thierry Fremaux, direktør i Cannes Film Festivalen, i et interview i Variety, enhver tvivl der måtte herske i forbindelse med hvilke film der kan konkurrere i Cannes, og hvilke der ikke kan:
“Enhver film, der er udvalgt til konkurrencen, skal udsendes i biograferne. Sidste år troede jeg, at jeg kunne overbevise Netflix, men de nægtede (af udsende filmene i biograferne). Det er deres økonomiske model, og jeg respekterer det. Men Cannes handler om biografen, og vi ønsker at de film som deltager i konkurrencen skal udsendes i biograferne. Det er modellen for filmelskere, og det må Netflix respektere.
For en film skal få en plads i historien, skal den gå gennem biografer, box-office, filmkritikerne, filmelskere, kampagner for at vinde filmpriser, bøger og biblioteker. Den kollektive diskussion i caféer, i biografer og i radioen. Alt dette er en del af en tradition, som filmhistorien er baseret på. Sidste år, i Frankrig, eksisterede filmene fra Noah Baumbach og Bong Joon-ho desværre ikke. De blev tabt i Netflix’ algoritmer. Disse film hører ikke hjemme i det dna filmelskere værdsætter. Det er uheldigt, for det er smukke film. Men i sidste ende vil vi forstå, at filmhistorien og internethistorien ikke er den samme.”